Cabaran 30 Hari Andainya Aku



Andainya aku menteri Kesihatan, akan aku haramkan makanan berasaskan GMO, bagi melahirkan anak-anak bakal pemimpin negara yang tough dan tidak obes. (Tough macam Ben Ashaari)


Andainya aku menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, akan aku pastikan harga makanan asas organik adalah murah dan mampu dimiliki semua orang. Makanan yang sihat akan melahirkan generasi yang sihat dan berjaya. Dan juga mengharamkan makanan segera yang tidak sihat. Harga makanan segera pula akan dinaikkan 500%.

Boikot McD selamanya. Tak rugi pon tinggalkan makanan yang memberi penyakit.

Andainya aku seorang menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, akan ku beri elaun kepada semua ibu-ibu yang menjaga anaknya sendiri dan menyusukan anak mereka. Kerana susu ibu adalah yang terbaik di dunia. 


Eh ada ibu bekerja yang boleh menyusukan sepenuhnya anak mereka dengan susu ibu jugak. Tahniah! 

Bagaimana susu ibu dapat memberikan antibodi/antiviral kepada bayi?
Bayi susu ibu

Andainya aku menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, akan aku wajibkan semua orang bercucuk tanam sendiri walaupon hanya sepohon pokok cili. Berbudi pada tanah, pasti ada hasilnya.

Andainya aku menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, akan aku pastikan setiap daerah membela dan menternak makanan asas harian seperti ayam, lembu, kambing. Jaga kesihatan haiwan tersebut dan jangan jual mahal-mahal. Semua rakyat berhak mendapat makanan yang sihat.


Walaupon aku bukan seorang menteri; hanya lah seorang ibu dan blogger, aku menggunakan medium blog ini untuk menyampaikan kepentingan mengamalkan makanan yang sihat. Makanan GMO banyak terdapat di pasaran dan makanan yang sihat/organik pula mahal. Namun harga sebuah kesihatan lebih mahal daripada itu. Mencegah lebih baik daripada mengubati. Kita sebagai ibu bapa harus pandai memilih makanan yang berkhasiat buat anak-anak. 


Selesai #cabaran30hari anjuran #kelabbloggerbenashaari untuk hari yang ke 28. Tinggal 2 sahaja lagi task. 



5 comments:

  1. best la, mamamyja x sabar nak bagi breastfeed tahun nih sampai anak mamamyja 2 tahun untuk yang ke-3. Insya allah..

    ReplyDelete
  2. malang sekali sebab kita tak sedar dari awal lagi...kenapalah mereka menghalalkan sesuatu yang tidak baik utk kesihatan ;((

    ReplyDelete
  3. Andainya semua impian Irra tercapai....alangkah indahnya dunia ini...

    ReplyDelete