7 Perkara Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Memilih Pereka Dalaman/Interior Designer Di Malaysia

Semua orang impikan hiasan dalaman rumah yang cantik mengikut citarasa tersendiri, tak terkecuali mommy juga. Rumah mommy sekarang, nampak agak serabut. Walaupun hakikatnya tak ada banyak perabot. Ruang yang sememangnya kecil bertambah sempit. 

Mommy nak hiasan dalaman rumah yang ringkas dan menarik.. Tapi, tiada idea nak decorate.. Hmmm, di sinilah mommy terfikir untuk mendapatkan khidmat Pereka Dalaman/Interior Designer. Mereka akan menyenangkan kerja orang yang tak kreatif macam mommy ni kan..ehee

Apakah fungsi Pereka Dalaman?

Dengan Pereka Dalaman, kita tak perlu pening lagi.. Pereka akan cuba menilai minat dan gaya daripada pemilihan warna dan perabot kita. Seterusnya mereka akan menghasilkan ruang yang harmoni di mana mengambil kira perkara seperti pencahayaan, lalu lintas, serta fungsi bilik. Senang lah kerja kan.. Tapi ada perkara yang kita perlu ambil tahu sebelum nak upah Pereka Dalaman.

Sebelum kita nak berkolaborasi dengan Pereka Dalaman, berikut adalah beberapa perkara yang perlu dititik beratkan:-

1. Tahu Bajet Anda
Pertama sekali, perlu ada anggaran yang munasabah untuk projek ubah suai dalaman anda. Peruntukan sumber kewangan yang salah akan menyebabkan projek terbiar atau mempunyai masalah dalam pembinaan.

Di sini, jangan malu atau berahsia tentang belanjawan, jika tidak pereka akan mencadangkan sesuatu yang tidak memenuhi kehendak anda.

Senang cerita, beritahu pereka anda berapa banyak ringgit yang anda sanggup belanjakan supaya mereka dapat menguruskan wang berdasarkan idea anda untuk projek itu.

Walau bagaimanapun, wang kecemasan perlu juga disediakan untuk kos yang sukar ditentukan anggarannya seperti caj perobohan, yuran kontraktor, yuran perunding, dan kos penghantaran.

2. Ketahui Gaya Anda
Cara terbaik untuk menerangkan apa yang anda mahu ialah melayari Internet untuk gambar dan contoh yang anda nak. 

Anda harus membuat rekaan di atas kertas untuk memberitahu pereka bentuk tema yang anda suka. Tapak laman web seperti Atap.co adalah harta karun yang mempunyai reka bentuk yang hebat untuk anda rujuk.
https://atap.co/malaysia/en/ideas
Atap.co mempunyai 17,397  idea binaan & hiasan dalaman di Malaysia
Idea Binaan dan Hiasan Dalaman di Malaysia
Seterusnya, buat buku skrip idea dan kenalpasti bahagian yang anda paling suka. Jangan lupa juga termasuk gambar perkara yang anda TIDAK suka. Kemudian bincangkan idea-idea ini dengan pereka dalaman anda. Dengan input anda, pereka boleh mencipta warna, corak dan gaya yang akan memenuhi citarasa anda.

3. Ketahui Fungsi Ruang
Kongsian mengenai apa yang anda lakukan, berapa ramai orang di dalam rumah, apa hobi anda, dan rutin harian anda di ruang yang berlainan di dalam rumah. Butiran seperti ini boleh membantu pereka dalaman membina ruang yang efisien dan berguna. Lagipun, mengapa membuat sebuah bilik yang cantik pada pandangan mata sahaja tetapi tidak berfungsi dengan tujuan yang berguna?

4. Minta Saranan 
Pereka dalaman yang berbeza mempunyai gaya yang berbeza. Melalui laman web lokal Atap.co, anda boleh cari pereka dalaman di Malaysia mengikut bajet, gaya, dan citarasa anda.
https://atap.co/malaysia/en/professionals Arkitek & Pereka Dalaman di Malaysia
Arkitek dan Pereka Dalaman di Malaysia
Lihat portfolio mereka untuk melihat sama ada gaya mereka akan sama dengan idea anda. 
https://atap.co/malaysia/en/projects Projek Arkitek & Pereka Dalaman di Malaysia
Projek Arkitek dan Pereka Dalaman di Malaysia
Jika anda berminat dengan mana-mana projek yang disenaraikan, anda boleh meminta sebut harga dari pereka dalaman itu ataupun hantarkan permintaan umum kepada Atap.co. Servis ini ditawarkan kepada semua pemilik hartanah secara PERCUMA.

5. Perhatikan Perancangan 
Perancangan reka bentuk dalaman mempunyai beberapa fasa: 

Pereka dalaman boleh memberikan pandangan 3D yang menunjukkan fabrik, warna dan perabot yang dia hendak gunakan. Ini adalah peluang pertama anda untuk melihat sama ada penglihatannya sesuai dengan citarasa anda.

Reka bentuk skematik (pelan yang lebih terperinci yang termasuk pengukuran penuh) kemudiannya disediakan untuk mengenal pasti masalah dan ketidakcekapan, dan memenuhi ruang yang terabai. 

Cuba jangan tergesa-gesa melukis skema ini. Pelan pembangunan reka bentuk adalah di mana pereka anda melihat kemasan, perabot dan barangan lain yang perlu diambil kira.

Ia mungkin mengambil masa sehingga 8 minggu untuk membuat perabot yang dibuat sepenuhnya, atau menghantar sekeping besar dari luar negara; oleh itu, pembangunan reka bentuk perlu dilakukan lebih awal supaya projek anda tetap mengikut jadual.

6. Menjelaskan Peranan dan Tanggungjawab
Sebelum projek itu benar-benar berlaku, penting untuk menjelaskan sama ada pereka dalaman akan bertanggungjawab untuk memenuhi tempoh masa yang ditetapkan.

Adakah pereka akan bekerja dengan kontraktor pilihan anda? Adakah pereka menyediakan perundingan reka bentuk sahaja, atau adakah mereka juga menjadi pengurus projek? 

Pastikan semua tugas adalah jelas, dan batas yang memisahkan tanggungjawab pereka dan kontraktor dihormati. Jelaskan skop kerja dengan jelas supaya apabila perubahan diperlukan kemudian, tidak akan ada salah faham. 

7. Terbuka untuk Perubahan
Terdapat sebab mengapa anda mengupah seorang pereka dalaman, dan itu adalah untuk mendapatkan pendapat profesional tentang cara mengubah ruang rumah anda. Lagipun, jika anda mempunyai visi yang jelas tentang apa yang anda mahu, anda akan melakukannya sendiri. Betul kan?

Jadi kita perlu bersikap terbuka kepada cadangan dan idea baru, dan apabila dah jumpa konsep dan gaya yang disukai, biarkan Pereka Dalaman menyiapkan kerja mereka.

7 perkara yang perlu diketahui sebelum memilih Pereka Dalaman/Interior Designer ini mommy rujuk artikel di google. Tapi bila cari balik artikel tu, dah tak jumpa.. apa pon, 7 perkara di atas perlu di ambil kira untuk mendapatkan hiasan dalaman impian kita. 
Perlu anggaran kos untuk reka bentuk dalaman?
Atap.co adalah tempat yang dipercayai dan selamat untuk pemilik harta mencari pereka dalaman yang sah. Ia merupakan platform yang berguna untuk pereka dalaman dan pemilik harta untuk merealisasikan ruang yang indah. 

Bagaimana Atap.co berfungsi

  1. Pemilik hartanah boleh melayari portfolio pereka dalaman di Atap.co.
  2. Kemudian mereka boleh meminta sebut harga dari pereka dalaman yang diingini atau menghantar permintaan melalui Atap.co.
  3. Pereka dalaman akan menerima sebut harga tersebut secara langsung atau boleh memilih untuk unlocked mereka dari 'Lead Marketplace' dengan menggunakan kredit yang telah dibeli sebelum ini.
Bagaimana Atap.co berfungsi
Terdapat juga tips berguna mengenai hiasan dalaman dan rumah di https://atap.co/malaysia/en/advice/
Tips dan artikel hiasan dalaman
Untuk sebarang pertanyaan boleh live chat di laman utama Atap.co’s https://atap.co/malaysia/en
Facebook: www.facebook.com/atapdotco
Instagram: www.instagram.com/atapdotco

Jadi, apa lagi? Jom tengok rekaan menarik di Atap.co dan mula merealisasikan hiasan dalaman impian anda. Minta sebut harga dari pereka dalaman Malaysia di sini: https://atap.co/malaysia/en/quote-request?hl=ms.

33 comments:

  1. Bagusnya ada ada designer camni.. Boleh buat surveybila nak beli rumah in future. Thank you so much for such nice sharing.

    ReplyDelete
  2. Bagusla. Semua diorang boleh buat. Bolehlah nanti cuba servis ni bila ada rumah sendiri nanti.

    ReplyDelete
  3. Nak cari pereka dalaman rumah bukan boleh main pilih je. Walaupun murah, kena tengok cara dia bekerja. Ikut dateline ke tidak. Lokasi dia takyah la jejauh. Banyak kos nanti. Ruby ada pengalaman cari pereka dalaman. Kebanyakan memang mahal dan ada pengalaman bertahun. Bila rumah Selebriti memang cantik kebabom dia buat. Sebab RM tu ada. Kalau utk kita ni yang buat berperingkat. Contohnya nak buat kitchen kabinet dulu. Dia layan acuh tak acuh je. So nak cari pereka dalaman better survey sesiap. Atap.Co ni bagus bantu compile info yang kita nak.

    ReplyDelete
  4. Menarik ni.. sbb skrg ni kalau tak kena org silap kena tipu... Bagus ada company yg macam ni lebih terjamin dan di percayai..

    ReplyDelete
  5. Nak upah interior designer ni banyak kena tgk pro dan cons. Nak upah boleh tp kena pastikan bajet ada dan mencukupi kan barulah hasil yang diberikan menepati taste kita. Teringin juga nak upah interior designer ni tapi bajet selalu ke laut..hahaha...Sekarang ni beli sikit sikit perhiasan rumah sendiri yang buat.

    Bila guna khidmat interior designer ni banyak juga kerja kena buat kan. Tengok keadaan rumah, design mcm mana yg sesuai, bajet kita.Semua kena tengokkan.

    ReplyDelete
  6. Sekarang semua dah senang. Tepuk dada tanya selera. Siapkan aje ongkosnya. Hehe...

    ReplyDelete
  7. Mmg nk cari interior designer utk mereka hiasan dalaman rumah nnt

    ReplyDelete
  8. Mmg nk cari interior designer utk mereka hiasan dalaman rumah nnt

    ReplyDelete
  9. Semua kena study buka main angkut saja. Kena study setiap item yang menepati citarasa jangan lupa tanya poket tebal atau nipis utk dilaburkan.

    ReplyDelete
  10. Nak hire pereka dalaman akak x mampu, tp biasanya buat rujukan di majalah dekorasi atau[un di video2 yang di share di youtube.kalau nak hire pereka dalaman...rasanya ongkos kena berkepuk la kan...kalau ikut bajet sendiri ikut suka kita based on apa yang kita tgok kat video atau majalah dekorasi..ikut citarasa kita jugak...

    ReplyDelete
  11. Hiasan dalaman rumah cantik membuatkan hati akan tenang apabila berada di dalamnya.

    ReplyDelete
  12. Paling risau kalau tersalah pilih kan. Sesilap haribulan hancur rumah kita dibuatnya. Duit dah habis banyak. Sebab tu tak boleh main ambik je mana-mana interior designer. Kena study betul2 dulu, mintak pendapat org yang dah pernah buat.

    ReplyDelete
  13. Thanks. Good info... Boleh rujuk sini bila nak renovate nanti

    ReplyDelete
  14. baru tahu ada servis macamni. memang menarik jika ada budget yer. Jika tak mampu tengok cuci mata hasil kerja designer pun dah happy sebab cantik sangat

    ReplyDelete
  15. Kebetulan adik auni pun ambil kos interior design sekarang ni. Rasa bertuah sebab nanti boleh mintak tolong adik je kalau ada rumah sendiri. Auni paling suka dengan hiasan dalaman, pandai pilih, comfirm rasa tenang je walau duduk rumah sepanjang masa :)

    ReplyDelete
  16. bajet tu yes. no 1 kot yg pereka design akan tanya.
    then,konsep pe kita nak,kan. aida dulu suka la tgk eric leong.
    mana ntah eric leong skang. takde plak rancangan dia tu.
    and amik pereka dalaman ni kena bebetul. reliable.
    and tips last skali tu penting jugak. kalau2 la konsep kita tu mcm tak sesuai,kita mesti dgr cadangan pereka tu kan. terbuka. sebab dia profesional. kita boleh diskus sesama.

    ReplyDelete
  17. Ni pun tengah duk mencari-cari jugak design yang saya minat untuk renovate rumah. Sambil sambil tu kena simpan bajet jugak. Nak pilih contractor tu yang payahnye sebab kadang kadang kalau nasib tak baik, dapat contractor yang buat keje tak elok dekat rumah kite tapi rumah orang lain buat elok

    ReplyDelete
  18. Berguna juga atap.co ni kan. Selalu deko salam rumah, buat sendiri n bajet juga. Akan refer majalah atau internet apa tema yg kita nak mengikut ruang.

    ReplyDelete
  19. Rasanya plg penting adalah bajet . Klu bajet besar dekorasi itu akan bertambah menarik

    ReplyDelete
  20. Aduh cantiknya kalau dapat rumah macam ni. InsyaAllah ada rezeki pastilah nak reka bentuk dalaman rumah sendiri cantik meletop. Boleh gunakan tips yang diberi. Budget tu yag penting. Kalau ada budget semua jadik!

    ReplyDelete
  21. Sis kalau nak cari interior ni memang banyak tempat bertanya...walaupun hanya dapur yang cinonet tu aje..hahaha. Tapi walaupun cinonet tetap kita nakkan yg terbaik dan puashati mata memandang serta berpatutan dengan harga yg kita keluarkan sb yg duduk lama dlm rumah kita...sb tu kena cari yg betoi2 kena dgn citarasa kita

    ReplyDelete
  22. dulu teringin nak jadi pereka dalaman tapi terjebak jadi photographer. kena banyak info2 terkini kalau nak jadi id ni.

    ReplyDelete
  23. bajet dan konsep dekorasi dalaman ni penting.. daripada ini boleh cari interior designer yang menepati citarasa kita. kena banyak survey sebelum buat pilihan designer.

    www.maisarahsidi.com

    ReplyDelete
  24. Nasib tak mampu, kalau mampu nak juga hire interior designer ....

    ReplyDelete
  25. Poin-poin yang bagus dan perlu diketahui umum khususnya itk mereka yang baru beli rumah. Bila dah tahu mesti mudah dala segala hal. Tak perlu buang duit dan masa

    ReplyDelete
  26. Bagus tips ni buat mereka yang nak mulakan hiasan dalaman rumah. Bukan saja kita perlu betul-betul pilih, tapi kena tengok pada harga dan kualiti. Bolehlah saya refer Atap.co lepas ni kalau nak buat hiasan dalam rumah

    ReplyDelete
  27. I didn't even know atap.co exists, I'm planning to redesign my living room and those freelance ones are so expensive. Can't wait to browse this website and.find the right one for myself.

    ReplyDelete
  28. uiks banyak betul checklist sebelum buat hiasan dalaman ye. Nasib baik kami laki bini suka konsep minimalist..deco sendiri-sendiri je...hehe

    ReplyDelete
  29. teringin ada bilik n rumah simple macam di korea

    ReplyDelete
  30. wow! good info.. saya juga ada terfikir nak hire interior designer. lepas baca artikel ni baru faham apa yang saya perlu lakukan

    ReplyDelete
  31. Tips yang menarik. Nanti boleh rujuk atap.co

    ReplyDelete
  32. Info yang bagus bagi mereka di luar sana yang memerlukan khidmat interior designer dalam membantu untuk buat keputusan untuk hiasan dalaman rumah kediaman.

    ReplyDelete
  33. Info yg penting sgt...renovate rumah mmg makan duit, kalau tak berhati2 mmg sakit nak tanggung rugi. tq admin

    ReplyDelete