Musim panas, rumah berhabuk teruk


Satu lagi masalah yang akan mengganggu pesakit ekzema pada musim panas adalah debu atau habuk. 

Korang perasan tak? Habuk cukup banyak dan cepat terkumpul bila cuaca panas.

Tengok habuk yang terkumpul pada kelambu moden ni. Rasa macam baru je lagi cuci kelambu ni. 


Kelambu ni kira berfungsi juga untuk menghalang habuk dari terus menapak ke cadar dan sarung bantal. 

Tapi kena rajin gebar jugak. Anak-anak bertuah suka la bawa habuk-habuk masuk kelambu. Almaklum kelambu ni bukan sahaja tempat tidur, malah jadi tempat bermain.


Semalam tak nampak pon habuk banyak macam ni. Mommy nak kena cuci kelambu la hari ni. Senang je nak kering kelambu ni. Jadi tak ada masalah nak mencuci selalu.

Bila berhabuk banyak ni la akan mengganggu pesakit ekzema. Jadi nak buat macam mana? 

Pastikan tangan anak anda sentiasa bersih. Sebab tangan kotor yang berdebu dan menggaru tu akan menyebarkan kuman-kuman. 

Anis Insyirah kalah dengan debu dan peluh. Penyelesaiannya mudah, lepas main kotor dan berpeluh, cepat-cepat bersihkan sebelum mereka tidak selesa dan mula menggaru. Jadi tak ada la dia tak boleh langsung berpeluh atau bermain kotor.

5 comments:

  1. nani pun alah pada habuk sebab resdung

    ReplyDelete
  2. Kwsn umah sue berhabuk sbb MRT.

    ReplyDelete
  3. Rumah mertua Sha ni memang mengundang habuk sebab satu rumah smokers.... huhu.... tapi rumah dekat dengan kekilang pun memang berhabuk.... Sha pun alah habuk & debu, gatal tak hingattt...

    ReplyDelete
  4. kat rumah anis pon byk habuk.. skrg kn musim berangin dan kering.. pagi2 je kena cepat2 sapu rumah..huhu..

    ReplyDelete
  5. habukk..mmg ummul alergik sgt..ngn anak first pun sama..mmg sentiasa ingtkn cuci tgn selepas main

    ReplyDelete