Tegur bukan marah atau melarang

Positive parenting bukan bererti kita tidak boleh menegur anak-anak. Tegur bukan marah atau melarang. Anak nak membesar, biar kan saja mereka selagi selamat. Jatuh sikit-sikit takpe la. Jatuh teruk-teruk siapa yang susah? Awak dan anak awak juga la, bukan orang lain. Biarkan saja anak buat apa selagi tak sampai LIMIT. Haaa limit pon kena ada. Dah anak tu sampai nak terjun sofa, kau nak tengok je? Memang pelik la kalau ada parents yang relax je. Gelabah bewak mommy, terus ambil anak. Mommy tegur bukan marah. Dah besar macam kakak atau abang boleh la memanjat ye dik.

Tegur bukan marah atau melarang
Tegur bukan marah atau melarang

Tegur anak bukan marah atau melarang

"Sayang oi, kalau jatuh sofa tu naya tau. Kakak dengan abang boleh la turun kat situ, depa dah besar.", mommy membebel pada Amal sambil peluk kuat. Sebesar mana usia anak itu atau sejauh mana kefahaman anak itu, kita perlu sentiasa mengingati mereka. 


Faham ke Amal mommy membebel? Tak berapa lama, dia panjat sofa lagi. Eh tak padan dengan umur 8 bulan. Dulu zaman Adam dan Anis membesar tak ada sofa. Kalau ada, sama juga la tu. Itu lah ragam anak nak membesar dengan berjaya dan sihat.

Kalau ada benda tak betul anak buat, kena la tegur. Tegur on the spot. Budak ni tak faham lagi. Kita sebagai mak ayah la kena main peranan. Anak tu cermin mak bapak dia. Pergi mana-mana ceramah keibubapaan itu lah statement yang tak pernah miss di sebut.

Proses anak membesar

Tadi situasi si adik comel yang berusia 8 bulan. Adik cuba mengikut tingkahlaku abang dan kakak. Jom kita tengok situasi abang dan kakak.

Mengulangi perkara yang sama

Dah cakap banyak kali pon anak masih ulangi perkara yang sama? 
-dalam sehari berkali-kali tumpahkan air
-masih menggigit kuku walau ditegur selalu
-masih menjerit dan bermain dengan bisingnya walaupon dah minta tolong diam seketika

Sebenarnya dulu kau kecil pun macam tu la jugak. Kalau pasif tu tanda anak ada penyakit. Sekarang masa kita, tak boleh ke kita bersabar sebagaimana mak ayah bersabar membesarkan kita dahulu. 

Kes abang dan kakak; mereka suka bermain sambil menjerit dan bergelak ketawa besar. Tapi mereka hanya aktif bila tak ada orang luar atau bersama orang yang mereka sudah kenali. Kalau di luar, mereka sangat baik sekali. 

Apa mommy buat sehingga anak jadi baik sangat tu? Mommy, Adam, Anis, Amal jaga hati daddy elok-elok, daddy pon jaga hati mommy, Adam, Anis Amal elok-elok. Baru daddy suka nak bawa kita jalan-jalan atau makan di luar. Kalau tidak, kita lepak kat rumah je la. "Nak keluar jalan-jalan kena buat perangai baik-baik tau.".

Kalau makan di luar, anak-anak buat hal, nak kenyang pon tak sempat. Balik rumah, perut dah lapar semula. Kami jarang menghabiskan masa saja-saja di luar rumah. Kami selalu keluar pergi beli barang dapur, teman mommy pergi event atau beridah di padang. Daddy lagi suka makan kat rumah.

Bila mommy atau daddy dah penat, jeritan suara nyaring anak-anak akan mendatangkan kemarahan. Bila kepala dah sakit dan bingit, ada kau masih membiarkan anak-anak riuh rendah lagi?. "Mommy sakit kepala ni, tolong main diam-diam boleh?". Kita sendiri pon tak suka gangguan, maka jangan di ganggu aktiviti mereka. Cuma berikan syarat dan limit. Dah penat main, diam la nanti. 

Anak tantrum?

Anak tantrum di khalayak ramai. Dulu-dulu mommy biasa la tengok anak-anak orang yang menjerit apabila kemahuan tak dipenuhi. Pernah dengan anak saudara sendiri. Hahaha masa ni baru sedar sikit bagaimana perasaan mak-mak melayan anak yang sedang buat hal. Pengalaman sendiri pula; anak pertama, alhamdulillah tak ada pula nak tantrum di khalayak ramai. Anak kedua, dia tidur terus atas lantai. Dengan orang lalu lalang. Hahahaa adoi la anak. Baru la mommy merasai perasaan mak yang ada anak tantrum di khalayak ramai.

Antara solusinya adalah:-
-dukung 
-biarkan; kes ini bila mommy dan daddy malas nak layan. Orang tengok kita senyum jela. 

Gambar dari mommy She

Baru-baru ni mommy join parenting talk. Anis naik ke atas pentas atas ajakan orang lain. Mommy terus pergi ambil Anis yang mula bergembira di atas pentas, sedangkan penceramah sedang bercakap. Mommy bukan malu, mommy sendiri tak dapat nak fokus pada ucapan penceramah bila melihat anak di atas pentas. Lain la kalau penceramah tersebut menjemput Anis untuk naik ke pentas. Jika mommy sendiri tak dapat fokus pada ceramah, bagaimana dengan ibu bapa yang lain? Adakah anda akan biarkan anak mengganggu majlis berbayar? 

Sentiasa positive dengan tingkah laku anak namun harus lah ada limitnya. Membiarkan anak membuat apa sahaja tanpa limit dan tanpa teguran pasti akan mengundang sesuatu.

4 comments:

  1. Fida tak ada anak lagi..kalau ada mesti fida dah jadi mummy gorilla kan..kucing main lari2 time sakit kepala pun fidah dah kejaq satu umah..

    ReplyDelete
  2. yang tantrum tu tak tahan.. kena plak depan orang ramai..

    ReplyDelete