Bahaya soya


Sejak Anis Insyirah kena ekzema, banyak la benda-benda baru muncul. Antaranya tentang bahaya soya. Kemudian ada pula jualan makanan tambahan di mana kandungan utamanya adalah soya yang boleh menyembuhkan pesakit ekzema.

Grrr. Wei! Doktor sendiri kata ekzema tak ada ubat. Hahahaa korang lagi hebat dari doktor la macam tu. 

Masa tu anak tengah sakit. Anak bukan sakit sikit. Memang bukan sakit yang boleh membawa maut. Tapi, mommy tak akan sekali-kali pertaruhkan nyawa anak untuk cepat sembuh sebelum benar-benar yakin dengan sesuatu produk. Awal-awal tu letak jugak la macam-macam sebab tak tahu. 

Dah orang kata soya tak baik, so lebih baik la mommy mencari jalan penyelesaian yang baik sahaja. Nak study lebih-lebih pon akan memeningkan sahaja. Dah la masa anak flare up tu pon mommy dah pening dan stress. Orang lain tak rasa pon apa mommy rasa masa tu. Mereka boleh suggest itu ini. Yang menanggung saya seorang sahaja. 

Sekarang ni anak dah sihat. Walaupon masih ada gatal-gatal sekiranya berpeluh yang teramat sangat, rasa bersyukur sangat sangat. Mommy pon ada gatal-gatal. Kita geng la Anis Insyirah ye.

Ok, proceed to the main point of this entry. Mommy nak share pasal soya daripada apa yang herbalist bagitahu dan perbincangan dalam Group Herba dan Pemakanan.

Wahai rakyat Malaysia sekalian. Baca lah. Ketahuilah. 

Apa yang membuatkan kacang soya menjadi jahat adalah disebabkan kandungan pytic acid. Pytic asid ini akan menghalang penyerapan nutrien dalam badan. 
Soya juga tak baik untuk lelaki.

Sumber google

Jangan diamalkan selalu segala jenis soya, tempeh, tauhu, taufu fah. Satu lagi soya sangat tinggi dengan phyto estrogen. Ini sangat tak bagus bagi tumor, fibroid, kanser. 
Bagi mereka yg berisiko tinggi kena kanser dan pernah baik daripada kanser. Jangan makan soya.
Soya juga dikatakan boleh merangsang meningkatkan pertumbuhan saiz payu dara lelaki jika di ambil setiap hari akibat phyto estrogen.
Soya juga boleh menyebabkan pertumbuhan penyakit kutil pada kulit
Wallaahu a'lam. 


Soya boleh membuatkan lelaki ada payu dara (man boobs)..dan membuatkan libido(sex desire) jadi rendah. Sebab tu la sami-sami buddha makan soya untuk merendahkan libido kerana mereka tak boleh kahwin.
Saya ada terbaca medical journal yg mana bila ibu-ibu terlampau kuat minum soya masa pregnant..size sex organ bayi lelaki akan jadi kecil..
Dan saya pernah jumpa dlm real life :(
Kesian baby boy tu..

Walaupon soya itu adalah non GMO, ia tetap mempunyai kesan yang sama.
Maka, anda boleh fikir sendiri adakah soya bagus untuk anda amalkan setiap hari. 
Atau mencari alternatif lain untuk kesihatan diri anda dan keluarga.
Macam mommy sendiri memilih kaedah rawatan pemakanan holistik. 

14 comments:

  1. Hi Irra,
    It'd be better kalau Irra boleh berikan juga link dari mana-mana clinical discoveries to support ur claim. Macam connection soya dengan breast cancer misalnya, ada juga medical practitioner berpendapat tak ada kena mengena langsung. Antara contohnya, research yang dah diringkaskan dalam link ini - http://drzubaidi.com/blog/benarkah-soya-menyebabkan-kanser-payudara/

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/12/08/the-dirty-little-secret-hidden-in-much-of-your-health-food.aspx

      Delete
  2. nani pun kurang jugak minum soya ni ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minum sekali sekala xpe,.,jgn jd amalan harian

      Delete
  3. ya soya nih pun ada bahayanya.. kalau boleh jangan amalkan selalu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, betul tu...mcm sebelum ni bila orang kata soya tak elok. Irra tak minum dah...tapi kesian la kat orang yg dok amalkan soya ni...bahaya tuk kesihatan..byk lagi makanan lain ada tuk kesihatan

      Delete
  4. Replies
    1. Elok lah tu. Klu nak minum kena buat sendiri guna gula organik.

      Delete
  5. CT ade baca somewhere.. soya adalah propa orang barat untuk tipu dunia.. diorang sendiri tak minom soya. bagi diorang soya low class.. tapi diorang pengeluar soya terbesar. so they export soya seluruh dunia. mcm diorang tipu orang lain kata susu lembu baguih la.. padahal dalam islam kata susu kambing yg baguis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk sgt propa omputeh ni. Klu kita lantang bercakap, dituduhnya kita salah...

      Delete
  6. Lama gak tak minum soya...Dulu pernah jugak dgr pasal benda ni ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bidan yg femes kat fb pon kata soya tak bagus.

      Delete
  7. orang jawa makan tempe hari hari , kerja kuat kalahkan org melayu , tough dan anak berderet2 subur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tempe mentah adalah probiotik. Makanan kepada bakteria baik dalam badan. Tapi kena makan mentah2 la

      Delete