Apa itu probiotik?

Salam ramadhan. Korang tahu tak apa itu probiotik? Tengok dari facebook, mommy teringin nak kongsi dengan korang semua. Apa itu probiotik?

Pengenalan kepada probiotik

Probiotik & prebiotik

Apa itu probiotik?

Apa itu probiotik?

Sumber probiotik
Mommy bagi anak-anak makan lagtoGG. Kefir tu ada la tengok facebook friendlist ada buat. Mommy tak terdetik lagi nak mencuba.

Keliru antara probiotik dan prebiotik
Ini lah sebabnya kita wajib makan sayur. Kerana ia adalah sumber makanan kepada bakteria baik dalam badan kita.

Khasiat probiotik


Mommy jumpa orang share di facebook. Sumbernya dari blog www.ovennini.com 


Mommy bagi anak makan probiotik apabila mereka mengambil antibiotik. Antibiotik akan membunuh semua bakteria jahat dan baik. Jadi anak-anak perlukan kembali bakteria baik dengan segera sebelum bakteria jahat menggalak.

Gini lah nak faham mudah sikit. Kalau ada virus serang, dia akan sekufu dengan bakteria jahat. Jadi bila bakteria baik tak ada, maka bakteria jahat akan bermaharajalela dan badan akan mendapat sakit. Bila mommy topup probiotik, badan akan stay kuat sebab bakteria baik akan lawan virus yang menyerang.

Makanan tidak sihat adalah makanan kepada bakteria jahat. Maka sila ajar anak anda(anak mommy juga) untuk makan sayur selalu dan amalkan pemakanan sihat.

Sekian.

3 comments:

  1. probiotik.. prebiotik dua2 penting. sejak ada kesedaran sikit pasal ni.. selalu guna natural remedy atau elak doktor prescribe antibiotik. Sb bila mkn antibiotik slalu je ada masalah lain plak.

    ReplyDelete