21 Weeks Pregnant



Baby kini adalah saiz buah delima!
Panjang kira-kira 10.5 inci dan berat 12.7 auns, baby dah besar dan mommy mungkin telah berasa pergerakan beliau. Mommy irra je belum rasa tendangan pertama babyB. Heee 

Baby pada usia 21 minggu
Sebagai persiapan sistem pencernaan baby untuk dunia sebenar (selepas lahir ke dunia nanti) , baby membuat meconium iaitu poo poo hitam dalam lampin kotor pertama baby!
Jika baby girl, dia sudah mendapat bekalan seumur hidup telur di dalam kandungannya - kira-kira enam juta!

Babyb tak tahu lagi girl atau boy.

Gejala kehamilan pada 21 minggu
Pedih ulu hati dan / atau senak perut. Mommy perlu elakkan makanan pedas dan berminyak dan pencetus lain.

Kontraksi Braxton Hicks. Rahim kadang-kadang mungkin merasa ketat kerana baby sibuk bekerja (kalau buat ultra sound boleh nampak apa baby buat di dalam rahim).

Buah dada bocor. Hahahaha. Saluran susu ibu siap sedia sepenuhnya menjelang akhir trimester kedua. Ada mommy yang susunya sudah mula keluar pada masa ini (itu yang dikatakan bocor).
Kulit kering dan gatal sekitar kulit yang mengembang/membesar.

Stretch mark. Anda mendapat kulit ditarik nipis kerana baby membesar. Jangan bimbang, ia akan pudar dengan ketara selepas kelahiran.

Berbincang dengan pasangan anda tentang nama-nama bayi mungkin. DaddyG nak next baby start with B. But mommy tak jumpa lagi any name yg suitable dengan surname baby girl or baby boy. Adusss so xletak pangkal B xpe ke daddy? 



3 comments: