Apa itu migrain?

Tengah mommy sakit kepala, tiba-tiba je kat TV berbincang mengenai Migrain.

Apa itu migrain?

Sakit kepala yang berulang mungkinkah disebabkan oleh migrain?

Apakah sebenarnya punca migrain?

Adakah migrain ini berpunca daripada genetik ahli keluarga yang ada migrain?

Daripada panel rancangan tv tersebut, sakit kepala adalah sakit dalam jangka masa pendek.. Manakala migrain boleh kena sampai berhari-hari sakitnya..
Sumber google | Jenis sakit kepala
Ishh sakit kepala sekejap dah buat kita sengsara dan terus mencari painkiller.. Macam mana pula nak hadap sakit migrain ni?

Dan YA, genetik keluarga juga adalah salah satu punca migrain. Namun ada banyak lagi punca lain seperti pemakanan, stress dan sebagainya.. 

Apabila selalu sakit kepala, mungkinkah ia adalah migrain?

Mari kita kaji..

Terdapat dua jenis migrain iaitu :
1. Migrain tanpa aura 
Pesakit mendapat sakit kepala tanpa aura (tanda-tanda/amaran). Sakitnya adalah 5x ganda daripada migrain

2. Migrain dengan aura
Tanda-tanda datang sebelum sakit.

Tanda-tanda sebelum migrain adalah
- mata akan berpinar-pinar apabila melihat cahaya
- rasa pening yang teramat ‎apabila tunduk dan mendengar bunyi bising

Ini merupakan perkara biasa kepada mereka yang mengalami migrain. Mereka akan standby ubat walau di mana sahaja mereka berada. 

Pengalaman pesakit migrain

Apabila tanda datang, mereka akan makan ubat. Migrain itu akan hilang selepas makan ubat. Namun kelegaan itu tidak lama. Ia bergantung kepada jenis ubat. Ada ubat yang memberi kesan yang sekejap dan ada yang lama.

Kelegaan selepas makan ubat biasanya dapat terasa apabila pesakit migrain tidur. Oleh sebab itu apabila pesakit mengalami migrain, mereka akan cepat-cepat mengambil ubat migrain dan tidur.

Ubat tahan sakit ini mempunyai kesan sampingan seperti merasa loya, mengantuk dan kita tidak dapat melakukan kerja lain. Namun pesakit tiada pilihan kerana tidak tahan dengan kesakitan migrain tersebut.

Ubat-ubatan sintetik pasti ada kesan jangka panjang kerana pengambilan ubat dalam tempoh yang lama.

Boleh ke rawat migrain tanpa makan ubat?

Selain daripada makan ubat tahan sakit, terdapat juga rawatan alternatif migrain.

Rawatan Alternatif Migrain

Penawar Migrain
Minyak bidara yang berangin adalah satu usaha penyembuhan migrain secara semula jadi. Aroma minyak bidara ini sangat menenangkan seperti menutup kesakitan migrain.

Kekerapan migrain yang teruk sebelum ini semakin berkurangan selepas pesakit itu menggunakan minyak bidara.

Pesakit migrain akan menyapu minyak ini apabila tanda-tanda migrain mula hadir dan Alhamdulillah minyak bidara ini banyak membantu dalam menghilangkan sakit migrain ini dan sekarang, minyak bidara ini menjadi bekalan yang wajib dibawak kemana-mana

Kalau diberi pilihan, siapa nak sakit kan? Allah bagi kita sakit. Allah uji kita sebab Allah sayang kita. Jadi tak salah kita berusaha dan terus mencari penawar sakit yang serasi.

Jika ada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan minyak ini boleh mesej/whatsapp “MIGRAIN” ke 012-2887468 atau klik link ini
http://www.wasap.my/60122887468 Pn Laila. Hanya RM23.00 sahaja.

Facebook
https://www.facebook.com/Penawar.Migrain.HQ/

23 comments:

  1. Hah ni macam kaella lah ni, suka sangat sakit kepala, lepasni boleh try penawar migrain tu.

    ReplyDelete
  2. tak selesa dapat migrane... hopefully can find a full cure for this...

    ReplyDelete
  3. Macam macam produk keluar sekarang. Ubat migrain pun ada. Tak tau pula migrain boleh di rawat macam ni. Harga pun tak mahal sangat!

    ReplyDelete
  4. Saya tiada migrain tapi pernah tengok saudara yg kena migrain. Kesian bila dia kena migrain, satu apa pun tak boleh nak buat. Bolehlah rekemen produk ni kat dia.. mudah2an memberi kesembuhan sebaiknya. Thanks sharing info ni.

    ReplyDelete
  5. Migrain dan akak adalah rakan karib..akak akan menghidap migrain bila cik P bakal datang terjah..masa tu je..thanks atas perkongsian Irra, bleh skodeng product ni nanti

    ReplyDelete
  6. Mommy.. Kita ada migrain ... Kadang2 smpi guling2. Kdg2 smpai tdur dgn sandar kt dinding ... Mmg sakit ada migrain ni. . Mmg ada keturunan migrain... Ada minyak bidara ni boleh la kita nk cuba nnti... Tq share mommy !

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah, masih dipeliharakan dari migrain. Kadang-kadang risau bila tengok orang kena migrain. Kesian pun ada. Teruk semacam je

    ReplyDelete
  8. Setakat nih alhamdulillah tak ada migrain tapi kadang kadang kepala rasa berat berpusing pusing.

    ReplyDelete
  9. aida pernah terasa mcm nak kena migrain. sebab memang sakit sebelah kepala. hadoi lah. tak boleh nak buat keje! nak baring pun sakit.
    masa tu berulang seremban - melaka - seremban hampir 2 thn, irra.
    tapi, doktor kata aida punyer sakit kepala tu is stress.
    bukan migrain.
    ye kot. betul la tu. now, da balik keje melaka, no more sakit kepala.

    ReplyDelete
  10. Kita selalu gk migrain...mmg kalai kena migraim tu hanya Allah je yg tau seksanya..nnt nak kena try la minyak ni sebagai alternative untuk merawat

    ReplyDelete
  11. goog info to know, bagus jugak kalau nak share. saya sendiri tidak pernah kena migrin ni. tapi tak salah untuk ambil tahu kan

    ReplyDelete
  12. Hehe... walaupun dah baca artikel ni, tapi tetap selalu juga konpius migrain, sakit kepala ngan sinus. Nanti p jumpa doktor tetap cakap migrain.

    ReplyDelete
  13. minta dijauhkan lah migrain ni, kalau sakit kepala pun kita dah rasa tak bangun inikan migrain, i tak larat kalau migrain ni i ada fobia sikit i rasa macam kepala I di pulas pulas dengan mesin gerudi... bertabahlah pada mereka yang ada migrain ;(

    ReplyDelete
  14. Saya tiada migrain tetapi boleh beritahu kawan-kawan info ini. Sekarang ada banyak jenis ubat dan cara yang boleh mengurangkan kesakitan migrain.

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillaj so far uzu takde tanda-tanda migrain. Kesian lak yang ada migrain ni kan. Bunyi bising pon skit kepala. apa pun gunalah rawatan alternatif

    ReplyDelete
  16. Really workable as I have a friend that has migraine. I want to recommend to her as she currently depend on panadol to release the pain.

    ReplyDelete
  17. I am one of the few lucky ones that doesn't get migraine...and i hope it stays that way....i had friends who cried because of the pain...

    ReplyDelete
  18. I often use panadol actifast to clear the pain whenever i have migrains, but it is good to know that there are other options to go about it as well. Will certainly share this out :)

    ReplyDelete
  19. For sure I wanna try this. Panadol don't works on me anymore and I'm taking very strong pain killers. I can't wait to get this and try it out.

    ReplyDelete
  20. I think i need this also, because i have migrain on the left side of my head and sometimes the pain is really tak boleh tahan one.

    ReplyDelete
  21. terima kasih di atas info tu,kalau tak cukup tido boleh jadi juga migrain

    ReplyDelete
  22. Oh ada ubat mcm ni sebab kawan saya ada migrain dah 2 tahun boleh recommend dia juga

    ReplyDelete