Bintik-bintik dan Jerawat Semasa Hamil

Sejak-sejak mommy Irra preggy ni, entry semua berkaitan dengan mengandung ya. Kali ni bab bintik-bintik dan jerawat yang muncul di muka dan badan. Sama sahaja  kemunculannya semasa mengandungkan Adam Rayyan dan Anis Insyirah.


Kenapa bintik-bintik dan jerawat ada semasa hamil?

Ini disebabkan tahap hormon yang tinggi boleh menggalakkan penghasilan sebum iaitu minyak yang membuatkan kulit menjadi anjal. Eh? Kulit mommy tak anjal pon??
Namun terlalu banyak sebum dihasilkan boleh menyebabkan liang-liang muka tersumbat dan mengakibatkan kulit jadi berminyak dan bintik-bintik hitam terbentuk. 

Ooooo...dah mengandung anak ketiga baru mommy irra tau fakta ini...kira mommy irra terlampau anjal la sekarang ni..hehehee

Tapi memandangkan anda preggy, jangan guna sembangan produk ya. Elakkan any chemical seperti retinoid, asam salisilat, benzoil peroksida dan hidrokuinon. Kerana ia akan meresap ke dalam darah melalui kulit dan masuk ke janin baby. Dan akhirnya boleh mengganggu perkembangan baby dalam perut. Boleh jadi ia punca anak dalam kandungan mendapat ekzema.

Jadinya bertabahlah ibu ibu mengandung yang ada bintik-bintik dan jerawat di muka dan badan. Semua itu akan hilang selepas bersalin. 


Lots of love,
mommyirra@irrayyan.com


7 comments:

  1. ya ampun ira, dulu KM pun muka bukan muka sekarang la waktu preggy... member office semua cakap seri tu baby yg amik.. jerawat byk sgt kat muka...huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula KM..keluar baby comeyyyy...hehehee xpelah mommy buruk 9bulan pon..hikhikhik :d

      Delete
  2. Ena selalu bintik bintik hitam kat hidung.. hurmmm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena rajin-rajin pakai masker ena. kak irra klu tak jaga muka pon ada bintik2 hitam tu..

      Delete
  3. lama-lama hilanglah tu. yang penting baby sihat. heee

    ReplyDelete