Menghitung hari

Salam, haaa mommy excited menghitung hari nak bercuti panjang. Baju-baju pon dah 50% packing. As usual bila nak pegi mana-mana, daddy pesan suruh listkan barang yang nak di bawa. Taknak last minit buat kerja. End up ada yang tertinggal. Hahaa mommy ada seharian Khamis ja lagi untuk mengemas. Jumaat pagi akan bergerak ke Pantai Timur. Menghitung hariiii (nyanyi lagu kris dayanti)

Mommy nak share hidangan hari ini. Simple sangat. Ayam kampung organik goreng. Mommy selama ini hanya tahu "ayam biasa tu kena cucuk". Ha, cucuk apa? Ayam biasa atau ayam daging ni dicucuk vaksin & antibiotik. Ayam pon ada penyakit. So kena cucuk macam manusia jugak. 

Vaksin & antibiotik adalah primary trigger ekzema. Wahh, terangan dah mommy sebut vaksin adalah trigger ekzema. Dari pemahaman mommy daripada apa yang en nizam herbalist terangkan, vaksin sangat memberi kesan kepada pesakit autoimmune. Anis Insyirah ada genetik penyakit autoimmune. Mommy sendiri ada asma semasa bayi sehingga berusia 12tahun. Vaksin yang disuntik ke dalam darah telah mengubah sel asal sehingga sel tersebut tidak mengenali tubuh sendiri dan menyerang tubuh kerana menganggap ia adalah musuh. Vaksin yang terdapat dalam ayam & lembu akan merangsang lagi ekzema. Jadi galak la ekzema dan semakin galaklah menggatal.


Ayam kampung organik adalah ayam yang bebas vaksin dan antibiotik dan diberi makan makanan organik sahaja. Daging ayam kampung tidak liat kerana ayam yang cukup umur terus disembelih. Rasanya sama macam ayam biasa. Tak ada beza pon.


Aktiviti kegemaran Anis Insyirah sekiranya bertemu kotak tisu. Sabar jela mommy. :)


Favorite cartoon Anis Insyirah : Mawa Kawa


Practise make perfect! Walapon dalam kereta nak berdiri jugak. 


Siap tepuk tangan setelah berjaya berdiri. 


Singgah Seng Heng sekejap. Nak cari hadiah kat ciklah. 


Iron Man lover posing kejap.


Adam Rayyan layan jer. Good boy!


Iron Man jual susu pulak rini. Pergi ke tesco nak beli pampers. Stok drypers L habis langsung. So kali ni terpaksa bertukar ke jenama lain. 


Big girl duduk dalam troli dah la ye. 


Mommy ingat adik dah lupa macam mana nak isap jari. Sekarang dia dapat balik aktiviti kegemaran: isap jari.

Sedang mommy nak cari baju adik kaler coklat (nak mengikut tema sekeluarga), daddy pulak amik gambar Adam Rayyan.


Dah sampai rumah terus buka mainan. Tesco buat clearance half price. Rezeki awak Adam Rayyan.



Hari ni Anis Insyirah 335 days old. Alhamdulillah semakin bebas ekzema. Kalau garu pipi dah tak luka. 



Adam Rayyan 1001 days old. 



Mommy Irra,
27/5/2014

0 comments:

Post a Comment