Mari kita makan sihat dan berjimat cermat


Jimat cermat dalam berbelanja


Mommy dah setahun lebih amalkan makan beras rebus. Mula-mula jumpa beras rebus di Tesco RM24.90. Kemudian di Giant RM20.90. 

Beras rebus murah beras tebus sihat beras rebus baik untuk kesihatan
Beras rebus baik untuk kesihatan

Beras rebus Bombei murah


Sekarang DaddyG jumpa beras rebus lagi murah di Sahara Supermart, Seksyen 7, Shah Alam hanya berharga RM18.90.


Murah banyak kan? So DaddyG akan beli beras rebus di Sahara Supermart sahaja selepas ini.

Beras rebus di Sahara Supermart murah

Kita amalkan makanan sihat dan berjimat cermat untuk kesihatan jangka panjang. Bak kata pepatah "Mencegah lebih baik daripada mengubati."

Apa itu Beras Rebus?


Apa beza beras putih, beras rebus dan beras perang

Kenapa beras rebus 11x lebih baik dari beras perang? 
Kerana proses beras rebus dilakukan tanpa membuang kulit. Padi di rendam dan di stim bersama kulit. Selepas kering baru kulitnya di buang. Maka beras rebus ini menyerap lebih nutrisi.

Beras perang perlu direndam semalaman sebelum masak.

Beras putih hampir tiada mineral setelah proses pemutihan dilakukan. Beras putih pon tak boleh lawan beras perang.  

So perbandingan di atas dah boleh buat kita berfikir, beras apa yang seharusnya menjadi amalan seharian kita.

Putih itu bersih. Tapi belum tentu ia bernilai. Malah kalau beras putih, merugikan dan boleh membinasakan kita jika di ambil berlebihan.

Jom amalkan gaya pemakanan yang sihat dan berjimat cermat dalam berbelanja!

45 comments:

  1. Baru first time dgr pasal beras rebus. Selalu beli beras wangi je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah saya pun mimin baru pertama kali dengar

      Delete
    2. first time dengar pasal beras Bombei selalu beli beras Taj Mahal je.. :)

      *komen hampir sama tapi tak serupa*

      Delete
    3. tula, selamat ada gambar, kalau tak terpinga-pinga gak benda apa la ni

      Delete
  2. Baru first time dgr pasal beras rebus. Selalu beli beras wangi je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehh ni komen sama ni hahaha

      Delete
    2. first time dengar pasal beras rebus selalu beli beras perang je.... :)

      Delete
    3. cn dkt umah pun beras wangi je

      Delete
  3. Wah, untungnya irra jumpa yg lg murah..boleh jimat

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandai Daddy G cari yang lagi murah kan...

      Delete
    2. nak sihat tak semestinya perlu mahal2....kan... :)

      Delete
  4. pertama kali dengar beras rebus

    ReplyDelete
  5. Nak kena berhijrah ke beras. Rebus pula la

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa ada "titik" selepas perkataan "beras" dan kenapa perkataan "Rebus" dieja dengan huruf besar di awal perkataan.......? :p

      Delete
  6. cara masak beras ni sama je kan.first time dgr pasal beras rebus ni

    ReplyDelete
  7. irra, tq share.. first time gak dengar & nampak beras ni... tak pernah tau pon sblm ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ain pun first time dengar nama beras ni... :)

      Delete
  8. Bombeiii...!! deyy...deyyy.. Namaste....!! hehehehehee... :)

    ReplyDelete
  9. Leh automatik pandai cakap hindustan tak lepas makan beras rebus ni......?? :)

    ReplyDelete
  10. nampaknya kak ain pun terpaksa beralih kepada Beras Rebus ni sebab nak jadi orang Bombeeiii jugaaakkk.... :)

    ReplyDelete
  11. beras ni untuk dewasa sahaja atau kanak2 boleh makan juga.....?

    ReplyDelete
  12. Orang diabetis elok makan beras perang, beras rebus pun elok juga ke untuk orang diabetis....?? :p

    ReplyDelete
  13. kesihatan penting kan?
    aida x pernah terlintas nak beli.
    and mcm tak pernah nampak.
    nanti nak cari la....
    masak mcm beras biasa la ekk?

    ReplyDelete
  14. jaga kesihatan dari awal..bagus mommy =)

    ReplyDelete