Kecemasan dan trauma Hospital Klang


Adam Rayyan demam panas mengejut


Cemas malam tadi bila tiba-tiba sahaja badan Adam panas yang teramat sangat. Suhu badannya 40.2 . Bulan lepas Adam dah demam sehingga ditahan semalaman di wad kanak-kanak. 

Suhu yang tinggi melampau ini, membuat mommy susah hati, resah dan gelisah. Tiba-tiba sahaja demam!

Mommy kejut daddyG dan terus bersiap bawa Adam ke hospital. 


DaddyG yang uruskan Adam di kecemasan. Tunggu suhu Adam daripada 39.4 pukul 11:30 malam turun sehingga 37.9 pukul 1 pagi. 

Alhamdulillah pagi ni tak demam. So next task mommy adalah cari jalan penyelesaian untuk mengecutkan tonsil. Doktor kata tonsil bengkak dan adam demam tonsil. 

Mommy pelik la, kenapa demam mengejut? Jawapan dari doktor, antibodi kanak-kanak masih belum cukup kuat untuk melawan penyakit. Kalau orang dewasa, badan lawan dulu tonsil dan kalau badan tak mampu baru demam. 

Sebenarnya antibodi Adam lemah sebab Adam ambil antibiotik bulan lepas. Antibiotik akan membunuh probiotik/bakteria baik dalam badan Adam. Bakteria baik kalah teruk bila virus menyerang sehingga Adam demam panas. Sebelum ini Adam susah sangat nak demam. So mommy, you need to build up immune system Adam semula. 

Hurmmm Mommy takut satu perkara je malam tadi, demam panas melampau akan mengganggu otak. Panas melampau boleh mengakibatkan terjadinya sawan. Ya Allah, jauhkan lah apa-apa penyakit dari anak-anakku. 

16 comments:

  1. semoga baby adam cepat sembuh

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah adam dh ok...anak2 bila demam mmg akan buat mak2 risau....

    ReplyDelete
  3. semoga dipermudahkan segala urusan anak-anak. Sayang anak , risau-risaukan, timang-timangkan

    ReplyDelete
  4. tonsil memang buatkan ank kecil jadi demam..Sama kes dgn anak sy.Bla tonsil je memang demam kuat sangat.Risau kita sbg ibu kan.kalau anak tak batuk boleh bagi ais krim vanila utk dia.

    ReplyDelete
  5. Semoga adam cepat sembuh...Amin...

    ReplyDelete
  6. hopefully makin kurang demam tu...kesiannya Rayyan :(

    ReplyDelete
  7. kalau demam dan panas melampau..boleh jadi mcm2 kan...semoga baby sis segera semput dan virus baik muncul balik..

    ReplyDelete
  8. takut dgr budak budak demam suhu panas ni...

    ReplyDelete
  9. tonsil tu kena sekali ke banyak kali? nasib baik dah elok dah..

    ReplyDelete
  10. aduhai itulah yg merisaukan klu jadi kat anak.

    ReplyDelete
  11. 39.4....??!! memang tinggi tu...

    memang takut kan anak2 kalau tiba2 demam panas tinggi sngt ni... :(

    ReplyDelete