Baju bendera Malaysia

Masa bulan Kemerdekaan, ustazah sekolah agama minta penyertaan pertandingan baju bendera Malaysia. Mommy tahu dulu dari group whatsapp.

Adam balik dari sekolah terus bagitahu "Adam taknak masuk pertandingan baju bendera."

"Kenapa?", tanya mommy kepada Adam.

"Sebab Ieman tak masuk, Adam taknak masuk."

Jadi mommy tak paksa lah.

Tiba-tiba Sekolah Kebangsaan pula minta penyertaan pertandingan baju bendera sempena Hari Malaysia. 

Yang mengejutkan adalah Adam balik rumah kata nak join. Uih, biar betul. 

Daddy minta mommy jahit sendiri. Tapi mommy yakin dan pasti takkan terjahit dengan keadaan mommy tengah alahan. Lepas beberapa hari mommy minta kawan facebook mommy yang berada di Petaling Jaya buatkan. Pos je baju tu nanti. Haaa berani kan. Baju akan sampai sehari sebelum pertandingan.

Baju dah sampai, Adam komplen pula samping macam gaun perempuan. Dia taknak pakai. Katanya nanti kawan-kawan gelakkan dia. Aduh! 

Jadi malam tu mommy pula kerja orter samping. Lipat, jahit. Lipat jahit. Supaya tak kembang. Dah elok malam tu, baru Adam dapat tidur. Punya semangat kan. 

Esoknya! Mommy ke sekolah Adam naik grab. Demi Adam. Dapat la mommy tengok sendiri keberanian anak mommy ni. 

Adam dan kawan sekelas

Mommy suruh Adam senyum je

Cikgu tengah bergambar, mommy pon ambilkan gambar mereka

Tiba masanya. Saksikanlah! Adam catwalk di hadapan kawan-kawannya. Mommy tak sangka Adam sangat berani walaupon ada rasa malu-malu. 

Masamnya muka Adam

Eh ada gaya anak mommy ni

Laju dia jalan

Adam tak berkisah ke mommy pon

Kawan sekelas perempuan

Jenuh nak bagi mereka bekerjasama bergambar

Bukan selalu mommy nak datang sekolah ni

Senyum

Rasanya ada yang kelas sebelah. Bagus. Berkawan dengan semua. 

Pukul 5 mommy balik dengan ciksal. Ciksal ambil Anis dekat PASTI. Kononnya mommy nak suruh hantarkan Anis kat mommy, Ciksal kata jom lah balik. Ok, jimat duit grab. Hehe. 


Sempena penutupan bulan kebangsaan, Adam sekali lagi memakai baju bendera Malaysia. Hensem! 

Posing depan rumah

Marah, kawan-kawan ada tengok

Layan je la permintaan mommy

Tahun depan kita prepare baju awal-awal ye. Tahun ni kelam kabut betul. Anis dan Amal pon nak juga. 

4 comments:

  1. pandai dia posing, ada gaya. hehe. anak2 zaman sekarang kan ^_^

    ReplyDelete
  2. alalalala comelnya! hahaha geram tengok

    ReplyDelete
  3. comelnya dia ...tadika anak saya takde lak buat macam ni

    ReplyDelete