10 makanan yang tidak perlu diletakkan dalam peti sejuk

Cara hidup moden membantu kita menjimatkan makanan dengan mudah. Masuk je dalam peti sejuk supaya makanan tahan lama. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa jenis makanan yang tidak boleh disimpan di dalam peti sejuk kerana makanan tersebut akan berubah rasa dan lebih teruk lagi ia mengubah kualiti makanan yang disimpan. Terdapat juga beberapa kes apabila menyimpan makanan menjadikannya berkulat lebih cepat. Ini adalah senarai makanan yang tidak perlu disimpan dalam peti sejuk.

Makanan yang tidak perlu disimpan dalam peti sejuk

1. Tomato akan kehilangan rasa apabila diletakkan dalam peti sejuk. Kenapa? Udara yang sejuk di dalam peti sejuk akan menghentikan proses masak buah tomato. Udara sejuk akan memberi kesan kepada tekstur tomato kerana membran di dalam tomato rosak dan berubah menjadi pucat. Cara terbaik untuk menjaga tomato adalah meletakkannya ke dalam bakul atau mangkuk kaca dapur.

2. Suhu sejuk akan menghidupkan kanji kentang kepada gula lebih cepat. Cuba letakkan kentang dalam beg kertas di tempat yang sejuk dan gelap. Kentang lebih baik diletakkan dalam kertas dan bukan beg plastik kerana kentang boleh menerima air yang banyak dalam beg kertas, di mana ia akan melambatkan kentang menjadi rosak.

3. Bawang putih mempunyai masalah yang sama dengan kentang. Bawang putih perlu disimpan di tempat yang sejuk dan gelap dan bukannya peti sejuk. Pada suhu yang sejuk, bawang putih akan mula bercambah dan ia boleh menjadi berkulat.

4. Kelembapan dalam bawang merah menjadikan bawang itu lembut dan akhirnya berkulat dalam peti sejuk. Sebaliknya, simpan di tempat yang kering, dingin dan gelap. Walau bagaimanapun, kentang dan bawang perlu dipisahkan kerana apabila disimpan bersama ia akan lebih cepat rosak.

5. Jarang atau tidak pernah sekali melihat orang menyimpan minyak zaitun di dalam peti sejuk. Pada suhu rendah minyak zaitun memeluwap dan bertukar menjadi konsisten, sama seperti mentega. Sebaliknya, simpan minyak zaitun kegemaran anda di tempat yang sejuk dan gelap.

6. Salah satu kesilapan terbesar untuk menjaga makanan segar adalah meletakkan roti dalam peti sejuk. Roti perlu di simpan di luar peti sejuk kerana peti sejuk akan mengeringkan roti dengan cepat.

7. Kopi akan kehilangan rasa apabila dimasukkan ke dalam peti sejuk. Kopi akan meresap bau makanan lain dalam peti sejuk. Sebaliknya, anda perlu menyimpan kopi di tempat yang gelap dan sejuk supaya ia mengekalkan kesegaran dan rasa penuh.

8. Anda tidak perlu menyimpan madu di dalam peti sejuk kerana tidak ada keperluan jika anda menyimpannya bertutup rapat. Dengan cara ini ia akan baik selama-lamanya. Sebaliknya, jika anda menyimpan madu di dalam peti sejuk ia boleh crystalize.

9. Lemon, oren dan limau perlu disimpan pada suhu bilik. Udara sejuk boleh merosakkan kualiti buah-buahan ini.

10. Sos cili, sos tomato atau kicap boleh disimpan dalam pantri walaupon telah dibuka. Kerana ia mengandungi sejumlah besar cuka dan pengawet. Bahan pengawet berfungsi supaya makanan tahan lama.


Mommy pon silap. Sampai berangan nak beli peti sejuk besar. Konon nak letak barang banyak lah. Semua nak sumbat dalam peti sejuk kan. 

10 makanan yang tidak perlu diletakkan dalam peti sejuk

So lepas ni mommy plan nak cari bakul-bakul yang comel-comel untuk letak makanan tersebut kat dapur. Teeheeee

11 comments:

  1. peti kecik sudah mommy. kalau mak lela, peti besar, semua benda disumbatnya. boleh sesat kalau kita masuk dalam tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. okey. melampau ni kalau sesat. haha

      Delete
    2. haha. over gila sampai sesat. hahahha

      Delete
  2. wah, baru tahu tomato tak payah letak dalam peti sejuk. thank you for this, entry yang sangat berguna. :)

    ReplyDelete
  3. kena kongsi info ini dgn isteri abam.. tq...

    ReplyDelete
  4. no.1 n no.9 tu selalu je duk dalam peti, hihi. thanks sharing !

    ReplyDelete