Petua tingkatkan sistem imun tubuh



1. Beras rebus (klik sini)
Ini herbalist yang bagitahu mommy. Beras rebus boleh up immune sistem. 88% khasiat beras rebus masih ada dan kita akan mendapat khasiat darinya berbanding beras putih yang tiada apa-apa khasiat kerana teknologi pemutihan beras.


2. Bawang putih mentah
Paling mudah nak jumpa. Takkan kat dapur tak ada stok bawang putih kan? Tapi mampu kah anda? Krik krik krik! Kalau anda mampu anda memang hebat. Jimat belanja. Badan pon sihat.

Selalu kita dengar petua nak hilangkan demam dan selsema baby, bawang putih dibakar tanpa membuang kulitnya. Kemudian buang kulit dan tumbuk. Campurkan sedikit minyak zaitun dan sapu di kaki baby.


3. Habbatussauda aka jintan hitam
Petua mudah juga. Masukkan jintan hitam dalam masakan anda! Jimat dan sihat. 


4. VCO, minyak kelapa dara
Minyak kelapa dara boleh dikatakan masih murah untuk dimiliki. Baby baru lahir dah boleh amalkan minyak kelapa dara menurut herbalist.


5. Jus tumbuhan hijau
Pastikan tumbuhan yang anda perolehi adalah tumbuhan organik ya. Kalau tidak, sama seperti kita memakan toksik(racun perosak yang digunakan pekebun)


6. Pevoo, Palestine Extra Virgin Olive Oil
Extra virgin olive oil cari yang asal dari Timur Tengah seperti Pevoo. Mudah dah nak cari kerana ramai dah yang mula menyedari kepentingan makanan sunnah ini.

Tapi mommy masih ada masalah nak menelan pevoo. So mommy masukkan dalam makanan yang dah disejukkan.


7. LactoGG
Moden sikit, kita amalkan terus bakteria baik(probiotik). Kalau nak tradisional, bakteria baik ada dalam tempoyak mentah dan tempe mentah. 

Kenapa lagtoGG? Dalam banyak-banyak probiotik yang ada, jenama ini yang sesuai untuk baby. 


8. Olivenol
Olivenol merupakan pati buah zaitun. Berkhasiat tetapi mahal harganya. Kalau mampu apa salahnya.


Ada lagi rasanya makanan yang boleh up kan immune sistem kita. Tapi mommy sekeluarga hanya mengamalkan beras rebus (klik sini). Sebab hari-hari kita makan nasi. Kenapa nak makan nasi putih yang tiada khasiat kan? 

Di samping itu, mommy gantikan gula putih yang merupakan racun merbahaya kepada gula organik(klik sini) dan gantikan garam putih kepada garam bukit (klik sini) yang mempunyai 84 unsur mineral asli yang diperlukan oleh badan kita. 

Jom ubah gaya pemakanan hidup yang sihat untuk kecantikan luaran dan dalaman!

Mommy buat and entri ini pagi tadi. Terjaga jam 3 pagi tengok anak teruna dan anak dara mommy berjaga. Bukan mudah nak jadi blogger. Tapi jangan buat sesuatu yang mendatangkan tekanan dalam hidup anda. Ehh pesanan buat diri sendiri juga. Mommy blogger, Bukan Sekadar Blogger. Harap perkongsian ini bermanfaat buat semua. 

6 comments:

  1. beras rebus hat mcm irra tu x de giant...nnt kene cari tmpt lain la. la ni mkn basmathi faeza.

    ReplyDelete
  2. pevoo ramallah tu sedap irra.
    beras rebus mcm irra x de di giant.
    irra biasa beli kat mana?

    ReplyDelete
  3. wow bagusnya...
    aida berazam tahun ni nak maintain pemakanan sihat :)

    ReplyDelete
  4. baru tahu ada beras rebus. hahahah. teruk betul Nani ni. er bawang putih mentah. memang tak lalu nak makan.

    ReplyDelete
  5. masih confuse pasal beras perang dengan beras rebus...pernah makan beras perang tapi tak boleh nak terima..bawang putih mentah pun blm try lagi..tp nak cuba juga satu hari nanti makan bawang putih mentah..

    ReplyDelete
  6. bawang putih mentah tu yang errrr.... ahhahah

    ReplyDelete