Hidangan Istimewa Raya ke-3 | Ayam Kampung Organik

Menu hari ini adalah ayam kampung organik. Kenapa namanya ayam kampung organik? Sebab ayam ni ayam kampung yang makan makanan organik. Tokmek yang bela. Dah nak makan ayam kampung organik ni, maka ayah mentua dan pakteh tangkap ayam malam tadi. Hasil tangkapan adalah 14 ekor ayam kampung termasuk seekor bapak ayam.


Selepas ayah dan pakteh balik dari majlis akikah pagi tadi, baru lah operasi penyembelihan dijalankan. 


Selepas itu proses buang bulu ayam. Rajin adik ipar mommy Irra. Abe dia aka daddyG is tidur. Because he is sakit gigi. Kena bahan la tadi ni. "Bukan cabut bulu ayam dengan gigi". Heheheheee


14 ekor ayam di cabut bulunya berjemaah sambil bersembang-sembang. Aktiviti ini mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan. 


"Dey lagi posing tu". Hahaa mommy irra is look bulat?? Okey muka sememeh tak mandi lagi. 


Ayah bersedia nak layur ayam kampung.


Apih buat finishing cabut sakit baki bulu ayam kampung.


Ayam kampung yang dah siap di potong dan sedia di masak.


Ayam kampung goreng. Sedap meratah ayam goreng. Yumyumyumm


Gulai ayam kampung dah tinggal sikit. Tak sempat ambil gambar. Sedap yang amat!



16 comments:

  1. wah bestnya..makan ayam kg organik lg selamatkan..takde cucuk kat mana2 mcm ayam bndar..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..free vaksin..free antibiotik :)

      Delete
  2. waaaa ini sangat terbaik... sy balik taiping tak jumpa ayam kampong... tp klu balik johor baru jumpa ayam kampong... huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memanh terbaik KM..hihihi klu buat pertandingan menangkap ayam pon best nie,.hihihi

      Delete
  3. Kejamnya :"
    Hahaha.. dia pun makan ayam, kata kejam hehehee..

    ReplyDelete
  4. susah dah nak jumpa ayam kampung. nasib baik arwah atuk ada bela. budak-budak memang sukalah dapat makan ayam. ^^,

    ReplyDelete
  5. Uhhh ni buat pcl jeles ni..kpg pcl ayam dah pupus..ork kpg mkn ayam pasar..huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi...kg irra pon dh xde ayam kg..mak baru je bela semula..tak tahu la bila nak beranak pinak...

      Delete
  6. Bestnya dpt mkn ayam kampung sedap sgt sakit gigi x boleh lah mkn ayam kg tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. DaddyG xmakan pon ayam kg kak,,,hihi kesian..sakit gigi time raya2 nie

      Delete
  7. Banyak tu sampai 14 ekor.
    Kami sini hantar tempat proses je untuk cabut bulu ayam.
    Rasenye x mahal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat gotong royong ramai-ramai..mengeratkan silaturrahim..lgpon jarang2 berjumpa..seronok..riuh rendah suasana...hihi

      Delete
  8. Ayam kampung goreng? Tak pernah lagi goreng ayam kampung...biasanya digulai je sebab takut keras isinya.

    ReplyDelete
  9. Ayam ni bila dah goreng nampak sedap.. tiba-tiba lapo nak makan ayam goreng :)

    ReplyDelete
  10. kalau ada kawasan teringin nak bela ayam kampung... sebab harga dia boleh tahan juga he he he

    ReplyDelete