15 Nasihat Untuk Wanita

Nasihat untuk wanita di luar sana. Juga peringatan buat diri sendiri.
  1. Terlalu lama berdiri  merosakkan tulang. Urat-urat sekitar kaki menjadi kembang. Liang vagina sentiasa basah.
  2. Terlalu lama duduk  Merosakkan lipatan daging. Akan mudah dihinggapi penyakit tua. Tubuh badan menjadi kendur
  3. Terlalu lama berjalan  Merosakkan urat. Dalam pada itu haid akan menjadi tidak teratur dan tidak menetu masanya
  4. Terlalu lama melihat  Merosakkan darah. Darah haid menjadi lebih kotor dari kebiasaan
  5. Terlalu banyak tidur  Merosakkan tenaga. Menjadi pemalas. Jauh jodoh. Selalu berangan-angan. Urat-urat disekitar rahim menjadi tidak kuat. Mudah dijangkiti kemandulan.
  6. Terlalu riang/gembira  Merosakkan usus. Mudah dijangkiti keputihan pada liang vagina.
  7. Terlalu kerap marah  Merosakkan hati. Cepat kelihatan tua.
  8. Terlalu banyak berfikir  Merosakkan limpa. Kulit muka cepat berkedut. haid tidak menentu dan dalam waktu tidur kerap mengalami sentakan kaki atau tangan. Kesihatan rahim sekitarnya mudah terjejas.
  9. Terlalu banyak bersedih  Merosakkan jantung.
  10. Terlalu merana  Merosakkan paru-paru.
  11. Terlalu takut  Merosakkan ginjal. Apabila fungsi ginjal terjejas, boleh mengakibatkan gejala kencing manis dan lemah jantung.
  12. Terlalu kerap terkejut  Merosakkan pundi hempedu. Gejala pening kepala kerap dialami. Haid menjadi tidak menentu dan pendarahan yang terkadang terlebih.
  13. Terlalu banyak makan  Merosakkan pencernaan. Mudah mengalami keletihan, malas dan selalu mengantuk. Liang vagina kurang bersih(semakin banyak ‘ragam’ lauk/makanan yang dimakan, semakin terjejas kesihatan dan kebersihan liang vagina).
  14. Terlalu minum minuman berais  Merosakkan otot dan lambung. Badan dan payudara menjadi lembik. Berat badan meningkat. Mudah diserang penyakit dan kelihatan awet muda.
  15. Terlalu banyak masa lapang  Merosakkan fikiran.Kelapangan masa yang terlalu banyak menimbulkan berbagai khayalan dan menimbulkan berbagai penyakit jiwa, kecuali masa lapang diisi dengan aktiviti hidup yang positif.

Sumber : SINI 
------------------------------


Sejak-sejak beranak dua ni. Macam-macam sakit. Berdiri 10 minit je da sakit. Jalan sejam dua memang dapat sakit badan lah. Sebab Anis Insyirah masa lahir tu berat 3.67kg. Fuhh habis tulang-tulang mommy mengembang. Sampai mommy Irra g buat rawatan osteopath.

Alhamdulillah lepas 4x rawatan, masalah berdiri 10minit sakit tu dah tak ada. Practitioner osteopath tu kata tulang ibu menyusu adalah "seksi". Biasa lah sakit-sakit tu apabila terlalu lama dengan sesuatu postur. Setiap kali rawatan beliau akan pesan:
  • dukung baby kena tukar kiri kejap. Kanan kejap. Kiri semua. Supaya seimbang.
  • semasa menyusu jangan menunduk sepanjang penyusuan. Sesekali pandang ke atas, kiri dan kanan. 

Hakikat sebenarnya, kita perlu bersederhana dalam setiap tindakan. Penat berjalan, berhenti la berehat sebentar. Jangan paksa kemampuan diri sendiri. 

14 comments:

  1. :(( info yang berguna ni tq sharing

    ReplyDelete
  2. huhu samalah kita... duduk lama pun sakit pinggang... huhu ;((

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok mak sihat n buat keje kuat. Hairan.

      Delete
  3. Dalam hidup ni mesti kena ada balance kan? tak boleh terkurang, tak boleh terlebih. hehe. jaga kesihatan kak :)

    ReplyDelete
  4. sha pun selalu je TERLALU dalam segala hal especially amik ais tu... seketul demi seketul icecube hinggap dalam mulut ni...alahai...

    ReplyDelete
  5. Nak komen bab dukung anak. Khas buat kaum Adam yang bernama suami. Perlu ada timbang rasa. Jangan biar isteri dukung anak terlalu lama. Walaupun seorang isteri @ ibu itu mampu dukung anak 2 orang dalam satu masa.
    Berkongsi pengalaman saya, ada orang tegur saya asyik dukung anak. Kena QC ka? bukan Quality Control tapi QC lain. Saya cuma senyum dan abaikan teguran itu. Sebabnya saya tahu jika saya dukung anak saya rasa sakit badan dan tangan sudah tentu isteri saya merasakan lebih dari itu. Bertimbang rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu daddyG yang selalu dukung anak. Handbeg pon daddyG bawa. Mommy jalan melenggang je nampak. Sakit kita orang tak nampak dan tak tanggung. :)

      Delete
  6. wah... menarik ni. kena bookmark post sis ni...

    ReplyDelete
  7. Mcm manalah x sakit2 badan, si tecik 2 org tu lebih 'semangat' dari ibunya :-)

    ReplyDelete
  8. ermmm lpas kena beringat la xleh berlebih lebihan buat sesuatu

    ReplyDelete
  9. Apa pun kena bersederhanalah kan..memang ada beza lepas bersalin dan zaman anak dara dulu...kena lebih beringatlah lepas2 ni....

    ReplyDelete